Motivatiebrief/-mail

Je motivatiemail of -brief is dé Motivatie3persoonlijke aanvulling op je cv die je stuurt als je reageert op een vacature.

Het doel van deze mail of brief is: Hoe overtuig je de lezer ervan dat jij de juiste persoon bent voor de baan?

Hier staan een tiental tips om een mail/brief te schrijven die de aandacht van de recruiter/HRM-medewerker trekt.

1. Je motivatiebrief/-mail sluit aan op de vacature waarop je solliciteert

Maak geen standaard motivatiebrief/mail. Lees eerst goed wat de functie-eisen zijn, verdiep je in de bedrijfscultuur (kijk op de website van het bedrijf) kijk of je jouw toekomstige manager/collega’s kan vinden op linkedin. Beschrijf vervolgens waarom jij zo goed past in dit bedrijf en in deze functie.

2. Verplaats je in het bedrijf en bedenk wat voor iemand zij precies zoeken

Jouw cv gebruik je als bewijs dat je aan de harde functie-eisen voldoet, zoals opleiding en de juiste ervaring. In je sollicitatiebrief/mail kun je jouw persoonlijke kant belichten.
Doe dit slim; een commercieel bedrijf zoekt bijvoorbeeld prestatiegerichte mensen, een maatschappelijke non-profit organisatie is meer geïnteresseerd in sociale eigenschappen.

3. Doe alsof je de baan al hebt

Beeld je in dat je de baan al hebt en je aan een vriend vertelt waarom je voor dit bedrijf en de functie hebt gekozen. Je hebt dan minder de neiging om te overdrijven. Het gaat erom dat je op een objectieve manier uitlegt waarom jij de juiste persoon bent voor de baan.

4. Gebruik een toon en stijl die bij jou én het bedrijf passen

Gebruik korte zinnen en doe niet te ingewikkeld. De lezer is ook maar een mens. Gebruik bij een formeel bedrijf ook formele taal. Merk je echter(bijvoorbeeld in de vacaturetekst en de website) dat de stijl informeel is, schrijf dan ook wat losser.

5. Noem ervaringen die relevant zijn voor de baan en bespreek die aan de hand van feiten en resultaten

Wees zo duidelijk mogelijk wanneer je het hebt over je resultaten.
Gebruik zoveel mogelijk cijfers; wat was de response tijd? In hoeveel tijd was het project klaar? Hoeveel klanten heb je ondersteund/gemigreerd?

6. Gebruik een sterke openingszin

De eerste zin moet de recruiter/hrm-medewerker nieuwsgierig maken naar de rest van de brief.
Begin dus niet met een standaard zin over waar je de vacature hebt gevonden.
Begin bijvoorbeeld met een antwoord op de vraag: waarom schrijf je deze brief? Of iets wat je opvallend vindt aan het bedrijf.

7. Winnen van je concurrenten

Wees enthousiast, zelfbewust, niet te bescheiden en formuleer je brief positief, dit is heel belangrijk want je wilt winnen van je tientallen concurrenten.

8. Je afsluitzin

Sluit af met een samenvattende zin waarin je verwijst naar een mogelijk sollicitatiegesprek, want daar draait de motivatiebriefmail uiteindelijk om: dat je op gesprek wordt uitgenodigd.

9. Maximaal één A4

Zorg dat je motivatiebrief niet langer is dan één A4. Recruiters krijgen vaak tientallen of zelfs honderden brieven, dus ze hebben niet veel tijd voor jouw brief. Maak niet te lange alinea’s, zorg voor een overzichtelijke lay-out en gebruik heldere taal.

10. Spelfouten zijn uit den boze

Laat je brief altijd door iemand anders lezen voordat je hem verstuurt.Maak gebruik van spelling.nu